Nowym zawodem na rynku pracy, dopiero co kiełkującym i zyskującym na popularności, jest personal shopper. Jest to osobisty doradca zakupowy. Jego praca polega na uczestnictwie we wspólnych zakupach z Klientem, na których, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, pomaga klientowi w komponowaniu garderoby.
Czym jest personal shopping?
Profesja personal shoppera jest nierozerwalnie związana z zawodem stylisty. Aby pomóc komuś wybrać odpowiednie ubranie, trzeba znać się na stylizacji i kształtowaniu wizerunku. Personal shopper na początku określa rodzaj sylwetki swojego klienta i typ kolorystyczny. Na tej podstawie dobiera ubrania, które pasują do figury klienta, uwzględniając również jego preferencje (przede wszystkim budżet). Zakupy z osobistym doradcą trwają zwykle od dwóch do czterech godzin. Jest to koszt rzędu 300- 500zł. Personal shopper nie narzuca swojego zdania, nie każe kupować lub nie określonych rzeczy. Jego zadaniem jest jedynie doradzanie, argumentowanie i proponowanie. Personal shopping nie ogranicza się jedynie tylko do zakupów. Doradca również uczy swojego klienta, jak stylizować jego sylwetkę. Wskazuje, jakie ubrania, kroje, fasony, kolory pasują do figury klienta, a jakie nie. Na co uważać w trakcie dobierania garderoby, po jakie fasony sięgać w przyszłości oraz jak tworzyć udane zestawienia.
Profesja ta nie ogranicza się tylko do wspólnych zakupów i przebywania w świecie mody- to również tworzenie relacji z drugim człowiekiem. Osoby, które korzystają z tego rodzaju usług, zwierzają się doradcom ze swoich wątpliwości, kompleksów, zmagań, a czasem również opowiadają o swoich problemach. Zwykle bowiem na metamorfozę swojego wizerunku zgłaszają się osoby, znajdujące się w przełomowych momentach swojego życia. Często klientami personal shopperów są osoby krótko po rozstaniu, albo takie które szukają partnera. Chcą one w ten sposób poprawić sobie samopoczucie i znów poczuć się pewnie na rynku matrymonialnym. Są to również młode mamy, które postanowiły postawić na siebie i zadbać o swój wygląd po czasie wyłącznego zaabsorbowania dzieckiem i jego potrzebami. Są to również ludzie, którzy właśnie zmienili pracę albo awansowali, w związku z czym potrzebują zmian w wizerunku.
Przyczyn zgłaszania się do personal shopperów jest wiele. Zwykle pierwszemu spotkaniu z klientem towarzyszy nieśmiałość i skrępowanie. Czasami jest to usługa jednorazowa, gdy np. spotkanie z osobistym doradcą zakupowym jest prezentem albo gdy klient potrzebuje stylizacji na konkretną okazję, np. wesele. Są jednak osoby, które regularnie korzystają z ich usług.